سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک شبکه هوشمند

یک شبکه هوشمند شامل سه لایه اصلی یعنی لایه های سیستم ها، شبکه های ارتباطی و کاربردها می باشد [4-8]. منابع انرژی تجدید پذیر به عنوان واحدهای تولید پراکنده (DG) به کار رفته و نزدیک جایی که انرژی تبدیل و مصرف می شود، نصب می گردند. این نوع نصب، نیاز به خطوط انتقال طولانی، تلفات توان و پست های توان را کاهش خواهد داد [4-5]. بسیاری از منابع گزارش شده نشان داده اند که متداول ترین منابع انرژی تجدید پذیر، انرژی خورشیدی، انرژی باد و انرژی برقابی هستند [6-8]. 

2-مفاهیم اینترنت اشیا

بیشتر بخوانید: پمپ وکیوم آبی چیست؟

جهان در حال انتقال به سمت بهم پیوستگی و برق رسانی بیشتر است. جهان از طریق چندین فن آوری و حوزه های متعددی از کاربردها و خدمات در حال تبدیل شدن به یک جامعه جهانی یکپارچه است. مفاهیم IoT منجر به جهانی می شوند که در آن، اشیای حقیقی، دیجیتال و مجازی همگرا می شوند تا شهرهای ما را هوشمندتر سازند. امروزه، فن آوری وب سنتی توسط IoT تقویت شده است تا اشیای فیزیکی مانند وسایل خانگی و ادوات شبکه هوشمند را با یک آدرس یکتا برای هر شیئ به هم متصل کند [10-11]. این مسأله با کمک پروتکل IPV6 که دارای 2128 آدرس IP یکتا در مقایسه با 232 آدرس به کار رفته توسط IPV4 می باشد، ممکن شده است. با استفاده از IPV6 میلیاردها شیئ، در یک زمان قابل اتصال، نظارت و کنترل هستند [12-14]. 

در حالیکه IoT امروزه بیشتر تبدیل به واقعیت می شود، متخصصان دانشگاه و صنعت آن را به دو گروه دسته بندی می کنند: اینترنت اشیای مصرف کننده (CIoT که پس از این IoT نامیده می شود) و اینترنت اشیای صنعتی (IIoT) [15-16]. کاربردهای معروف IoT، تلفن ها، پوشاک، تلویزیون ها و وسایل خانگی هوشمند هستند. از سوی دیگر، کاربردهای IIoT معروف، کارخانه ها، شبکه ها، ماشین ها، شهرها و خودروهای هوشمند هستند. شکل 2، این دو گروه را نشان می دهد [15].